تبلیغات
دل نوشته های یك معلم - آیا لزوم پوشش بانوان درقرآن مطرح شده؟
سخنی کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند
دل نوشته های یك معلم

آیا لزوم پوشش بانوان درقرآن مطرح شده؟

بله,اتفاقابحث لزوم پوشش بانوان ازمواردی است که باصراحت وروشنی درقرآن آمده است.
دردوموردمساله پوشش درقرآن مطرح شده : یکی درسوره ی نور,آیات 30و31ودیگری درسوره ی احزاب آیه ی 59.
البته براهمیت عفت وپاکدامنی وحفظ حرمت اجتماع ,به طرق مختلف ومکرردرقرآن تاکیداست اماکیفیت پوشش بانوان دردومورد به روشنی بیان شده است.من مضمون آیات 30و31سوره نوررابه طورخلاصه برایت می نویسم ولی خودت می توانی به تفاسیرمراجعه کن وبیشتر درمورداین آیات مطالعه کنی دراین آیات این نکته هامطرح شده:
الف- تذکربه مردان درباب پرهیزازیگاه حرام ورعایت پاکدامنی
ب- تذکربه زنان درباب پرهیزازنگاه حرام ورعایت پاکدامنی
ج-نهی زنان ازآشکارنمودن زینتها
د-پوشاندن گردن وسینه باروسری یامقنعه
ه-ذکرموارداستثناازحکم پوشش
و-پرهیزازخودنمایی وجلب توجه نامحرمان
 
حجاب در قرآن + دختران با حجاب + آیه حجاب در قرآن
 
ازاین نکات آنچه بیشترمربوط به بحث ماست نکات سوم وچهارم است برای همین به بررسی بیشتراین دونکته می پردازیم .
نهی زنان ازآشکارنمودن زینت
دربخشی ازآیه می خوانیم :ولایبدین زینتهن الاماظهرمنها یعنی نبایدزنان زینتهای خودراآشکارنمایند جزآن مقدارکه طبیعتاظاهراست واژه زینت درلغت به معنی چیزی است که موجب آراستگی است.درکهنترین متون لغوی می خوانیم که الزین نقیض الشین...الزین جامع لکل ما یتزین به زیبایی نقیض زشتی است...وزینت آنچه رابه واسطه آن آراستگی برآیددربرآید.
پس درحقیقت زینت عبارت است ازنیکویی درهرچیزی ,خواه عرضی باشدیاذاتی .
بنابراین زینت در زن هر چیزی است که در شمار زیبایی ها و آراستگی ها و نیکویی ها آید.
بنابراین می توانیم زینت ها را چنین تقسیم بندی کنیم:
زینت 1-طبیعی: مانند موی سر 2-مصنوعی: رنگ, مانند آنچه با لوازم آرایشی بر روی صورت انجام می شود.
لباس, مانند برخی روسری ها که رنگ و نقش جالب توجه و تحریک کننده دارد.
زیور, مانند النگو و گردنبند
اکنون که مفهوم زینت روشن شد باز هم آیه شریفه را مرور می کنیم . آنان نباید "زینت خود را آشکار سازند"
با توجه به مصادیق زینت و مثالهایی که زدم بروشنی از آیه شریفه استفاده می شود که خداوند اجازه نداده است زینت زن یعنی موی سر او آرایش صورت لباس مهیج و زیورآلات او برای نامحرمان آشکار باشد اما در ادامه ی آیه می فرماید "الا ما ظهر منها" جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است.
که این استثناء با توجه به نکاتی که در روایات ما و نیز تفاسیر بعضی از عالمان دینی آمده است شامل گردی صورت «مقداری که در وضو شسته می شود» و دست ها از مچ تا سر انگشتان می شود. این از زینت های طبیعی اما از زینت های مصنوعی هم چیزهایی نظیر حلقه ازدواج که هدف از داشتن آن اعلام تاهل و ازدواج است و به قصد جلب توجه نامحرمان نیست از قاعده ی پوشیدگی مستثنی شده پس غیر از این قسمت ها بقیه بدن و زینت ها را باید از نامحرمان پوشاند .
اما نکته بعدی یعنی:
پوشاندن گردن و سینه به وسیله روسری یا مقنعه
در ادامه آیه می خوانیم "ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن"
واژه ی خمر جمع خمار در اصل به معنی پوشش است ولی معمولا به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را می پوشانند روسری یا مقنعه .
جیوب جمع جیب است به معنی یقه ی پیراهن است که از آن به گریبان تعبیر می شود و گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می شود.
زنان قبل از نزول آیه دامنه روسری خود را به شانه ها یا پشت سر می افکندند به طوری که گردن و کمی از سینه آنها نمایان می شد و خداوند با فرستادن این آیه دستور داد:
 
زنان روسری خود را تا گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است پوشیده باشد




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : سكینه سنگین آبادی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

فال حافظ





آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر